Geweldig optreden kinderkoor WATOTO in UP'62

Benoeming nieuwe leden voor de Clientenraad

Jongerenwerker De Wering gehuldigd door wethouder

21 oktober 2012: Oude Maya beschaving

Leeft de oude Maya beschaving nog voort bij haar afstammelingen?
Lezing, verzorgd door de heer en mevrouw Abspoel

In de wereld van de Maya's waren de goden de bron van alle leven. Elk element van de kosmos was gekoppeld aan die goden. Hierdoor was de mens volledig afhankelijk van de goden. Priesterastronomen konden natuurverschijnselen voorspellen en ontleenden daaraan hun macht. Welke voorstelling hadden de Maya's van de wereld en wat heeft hen bewogen mensenoffers te brengen? Waarom eindigde de oude Mayacultuur? Waarom verloor het volk zijn vertrouwen in de goden en verliet het de steden?
De afstammelingen van de Maya's leiden nu een pover bestaan. Leeft de oude Mayacultuur nog voort bij haar afstammelingen? Om een antwoord te krijgen op deze vragen worden Mexico, Guatemala en Honduras bezocht. De tocht voert langs mysterieuze ruïnes van piramides gelegen in het donkere oerwoud, afgelegen indianendorpen en Spaans koloniale stadjes.
De lezing wordt aan de hand van digitale projectie verteld en afgewisseld met audiovisuele shows. Voor een voorproefje kunt u een kijkje nemen op www.lezingen-abspoel.nl